_Het verhaal van Kozijnshop

600% omzetgroei door online configureren.

Kozijnshop
Bekijk de video
Play
600%
omzetgroei
50%
meer bezoekers
Frits Zegelink_ Directeur Waterluxe
"Zonder CODE14 hadden we alleen verder kunnen groeien door meer mensen aan te nemen."

De Smart Grow Formule helpt bedrijven aan twee kanten: operationeel met procesoptimalisatie en commercieel vlak met schaalbare groei. Samen met directeur Frits Zegelink van Waterluxe en onze eigen Jelle Smeijers keken we naar wat die formule de afgelopen anderhalf jaar voor Waterluxe heeft betekend.

Het probleem

Frits: “Anderhalf jaar geleden klopten we bij CODE14 aan met de vraag: kunnen jullie voor ons een nieuwe webshop bouwen, want we willen verder groeien.”

Jelle: “Dat is een vraag die we heel vaak krijgen, maar zelden direct beantwoorden. In zulke situaties heb je altijd te maken met de vraag achter de vraag. We doken erin en zagen dat de webshop vastzat in een gesloten, complex ERP-systeem. Om voor de gewenste groei te kunnen zorgen, moesten we dus ook het systeem aan de achterkant veranderen.

Het probleem achter de vraag is dus dat het proces om op te schalen niet maximaal gefaciliteerd wordt door IT. Daar kom je alleen maar achter door op die vraag in te zoomen. We hadden ook een nieuwe webshop kunnen bouwen zonder die hele achterkant aan te passen, maar dat gaat niet bijdragen aan de schaalbaarheid. En dat is dus geen passende oplossing voor het vraagstuk.”

KozijnshopKozijnshop
"We werken nu vijf jaar samen en het overgrote deel van onze gestelde doelen hebben we ruimschoots behaald"

Procesoptimalisatie

Jelle: Er moest een slim systeem tussen de voor- en achterkant van ons digitale landschap komen: een API. Dat maakte ons systeem niet meer afhankelijk van allerlei leveranciers. Aan de achterkant van dat systeem verzamelen we data, aan de voorkant presenteren we die data, in de vorm van bijvoorbeeld een website. Met een API kunnen we aan de achterkant veranderen wat we willen, zonder dat de voorkant eronder lijdt.

Frits: Als je wil groeien, moet je data kunnen delen met meer mensen, zonder daar meer werknemers voor in te hoeven zetten. Daar helpt het nieuwe systeem ons bij: automatiseren, zodat we met hetzelfde aantal werknemers onze klantenkring kunnen verdubbelen. Dat is de kunst.

Schaalbare groei

Frits: Vroeger gingen we naar de beurs om klantinformatie te verzamelen, en die data sloeg iedereen op zijn eigen manier op. Dat is arbeidsintensief én foutgevoelig. Nu hebben we een CRM-systeem gekocht en in dat systeem verzamelen we alle klantinformatie, zodat we alle klantcommunicatie perfect kunnen timen. Als iemand op onze site een mailadres heeft achtergelaten, voorzien we diegene vervolgens regelmatig en geautomatiseerd van relevante informatie. Dat gebeurt dus veel via mail, waarin we tips en tricks delen over het gebruik van water. We willen aantonen dat wij water-expert zijn, om de consument vervolgens te overtuigen om over te gaan tot aanschaf van onze producten. Dat is commercieel gezien een hele goede zet geweest.

Met de hulp van de datatool van Trendata hebben we veel meer geleerd over het zoekgedrag van consumenten. Eerst probeerden we mensen één voor één in onze funnel te trekken, bijvoorbeeld op een beurs. Nu willen we het koopproces bij de consument thuis beïnvloeden. Een groot deel van de mensen heeft nog nooit van waterontharders gehoord. Maar men zoekt wel naar dingen als kalkaanslag op hun dure koffiemachine en verstopte douchekoppen.

Jelle: Als je koffiezetapparaat kapot gaat denk je niet direct: ik heb een nieuwe waterontharder nodig. Het was nodig dat we die verbinding zouden gaan leggen. Daarvoor zetten we de data van het bedrijf Trendata in, dat uitzoekt wat de informatiebehoefte van de klant is en verbindingen weet te leggen tussen problemen en producten. Dat vertalen we naar een klantreis: het proces dat iemand doorloopt van het googlen naar kalkaanslag tot het aanschaffen van een waterontharder van Waterluxe. Die commerciële groei komt uiteindelijk voort uit een samenspel tussen de driehoek business, in dit geval Waterluxe, IT en marketing.

De kracht van CODE14

Frits: CODE14 heeft ons heel goed gemaakt hoe we onze processen kunnen bekijken en verbeteren, ze denken heel goed mee in je business. De basis daarvan was het gebruiken van de API, maar ook het marktonderzoek helpt enorm. Wij waren allang blij met een nieuwe webshop, maar CODE14 liet ons de groeipotentie van ons bedrijf zien. Dat verraste mij wel.

Er is ons heel simpel uitgelegd wat er aan de hand was, en dat maakt van IT iets waar je ineens heel veel vertrouwen in krijgt, in plaats van dat het meer vragen oplevert dan het beantwoordt.

Jelle: Ons onderscheidende vermogen zit op die eerste vraag waarmee een klant naar ons toe komt. We gaan altijd op zoek naar de vraag achter die vraag. Software, zoals een webshop, is een middel in je proces, geen doel. Het is puur faciliterend. Als je niet naar het proces kijkt, ben je negen van de tien keer bezig met een verkeerde implementatie, omdat je het kernprobleem niet aanpakt, je niet schaalbaar bent en de oplossing over een of twee jaar alweer verouderd is. Dan komt die vraag opnieuw, zo blijf je bezig.

Technologie groeit harder dan ooit. Voor een bedrijf betekent dit dat je in staat moet zijn om technologie te omarmen. Dat is goed voor je proces, voor je productiviteit én voor je rendement. Je moet de API zien als een stekkerdoos, die het mogelijk maakt om supersnel te kunnen schakelen. Als er een onderdeel is verouderd, haal je die uit de stekkerdoos en steek je er een nieuwe in. Dat adaptieve vermogen hebben, maakt een bedrijf onderscheidend en toekomstbestendig. Als je meer kan groeien met dezelfde kostenstructuur, dan is dat onderaan de streep direct van waarde. Slim groeien, Smart Grow, levert extra rendement op. Dat supersnelle op- en afschalen op basis van verandering, dat is waar onze passie ligt.

Frits: Zonder CODE14 hadden we alleen verder kunnen groeien door meer mensen aan te nemen. Dan was je bedrijf groter geworden en waren onze kosten dus ook niet op hetzelfde niveau gebleven. Het automatiseren en schaalbaar maken van processen kunnen we zelf als het gaat om logistieke activiteiten, maar minder goed als het gaat om IT en data. Hoe ga je efficiënt met data om, hoe kan je groeien met dezelfde capaciteit? Dat heeft CODE14 ons laten zien.

Wil jij je omzet verhogen?

Of wil jij je interne proces optimaliseren voor een hoger rendement? Plan een gesprek in met Jelle en ontdek met welke oplossing wij jouw business kunnen laten accelereren!

Bellen met Jelle
Wil jij je omzet verhogen?Wil jij je omzet verhogen?

Bellen met Jelle

Wil jij je omzet verhogen, of wil jij je interne proces optimaliseren? Laat hier je gegevens achter, dan belt Jelle je terug.

Bedankt! Jelle zal z.s.m. contact met je opnemen.
Oops! Something went wrong while submitting the form.