Povag

In 3 jaar tijd 700% omzetgroei zonder veel extra menskracht in te zetten
Business
Challenge
GROW
Het IT-landschap van Povag zat groei in de weg. Dankzij een slimme herinrichting en omnichannel distributie vanuit één bronsysteem, gaat het bedrijf in 3 jaar tijd naar 700% omzetgroei.
_Overview
Diensten
Business Analyse, Software development
Periode
Sinds maart 2022
Technieken
PHP, Laravel, Nuxt.js, MySQL, DatoCMS, Hubspot, Channable
Industrie
E-commerce

van 2000 naar 10.000 producten

van 2000 naar 10.000 producten

Povag is leverancier en producent van bedrijfsinrichting. De ambitieuze scale-up bedient zowel de particuliere als zakelijke markt via de webshop, marketplaces en google ads. E-commerce staat op nummer één. Een paar jaar geleden hielp CODE14 Povag al aan een webshop en productconfigurator. Nu, na jaren met bizarre groei, was Povag klaar voor de volgende stap: een uitbreiding van 2000 naar 10.000 producten assortiment.

Uitleg in animatie

Voor operational excellence, behandelen we data als halffabrikaat. Op elke plek in het proces - op het juiste moment - wordt data verder verrijkt. De klant ‘trekt’ de order door dit proces: pull in plaats van push. Zo komen data-objecten in de juiste systemen terecht zonder handelingen van medewerkers.

Challange

10.000 producten up-to-date houden, in de webshop plaatsen, beheren én combineren voor configuratie, vereist nogal wat van je IT-systeem. Het huidige technologische landschap beperkte Povag’s groeiambitie. Het leidde tot hoge afhankelijkheid van ketenpartners en hoge onderhoudskosten.

_Ambitie

Slim groeien met een schaalbaar landschap

Povag wil uitblinken in operational excellence en customer intimacy om de forse omzetgroei door te zetten, en wilde:

  • Een schaalbaar landschap
  • Geen mensafhankelijkheid
  • Omnichannel-distributie
  • Multi-language
  • Multi-currency
  • Geen beperkingen meer om wereldwijd hun producten te verkopen

_Animatie landschap

{{animation}}

_Conclusie landschap

De conclusie van de business-analyse van huidige en gewenste processen was glashelder: het huidige landschap hield Povag tegen. De noodzaak voor een nieuw IT-systeem was groter dan het Povag-team had verwacht. 

Om de processen van Povag te automatiseren en om medewerkers vanuit 1 bronsysteem de content van meer dan 5 verschillende distributiekanalen te laten veranderen, verkenden we oplossingen binnen PIM, CRM en e-commerce en ook verschillende configuratoren.

‘“De systemen die wij nu ontwikkelen gaan ons helpen om de groei in Europa te verwezenlijken die wij voor ogen hebben”

Wat bouwden we?

We zijn niet alleen business analisten, maar ook makers. En dit is wat we bouwden.

_Uitleg

Data zien we als halffabrikaat, zodat overal in het proces op de juiste plaats (JIT) de data verder verrijkt. waardoor het een pull proces wordt in plaats van push. Het pull proces zorgt ervoor dat de klant de order door het proces ‘trekt’. Door deze wijze van organiseren komen de juiste data objecten in de juiste systemen terecht zonder menselijke interactie. Dit zorgt voor operational excellence. 4e principe van lean: pull principe.

_Pim

Onbeperkte mogelijkheden in eigen PIM systeem

Geen enkel bestaand PIM-systeem voldeed aan onze wensen. Daarom gaven we samen met het Povag team via procesgedreven product design vorm aan een maatwerk PIM-systeem. Hierin was de kwaliteit en flexibiliteit van de data cruciaal. En, dat het systeem een onbeperkt aantal producten (SKU’s) aankan.

  • Productdistributie over verschillende kanalen
  • Multi-currency
  • Uitgebreide kostprijsberekeningen
  • Multi-language
  • Multi-channel
  • Dynamic pricing en content
  • DAM-integratie

_configurator

Maatwerk SKU configurator op basis van ERP data

Naast het PIM-systeem draait een maatwerkconfigurator. Povag kan met al haar producten in totaal zo’n miljoen productconfiguraties maken. Vanuit het PIM-systeem wordt een product naar de configurator geschoten. In de configurator kunnen medewerkers configuratievragen toevoegen aan dit product. Ieder antwoord voegt nieuwe producten of productkenmerken toe aan de configuratie. De configuraties worden teruggestuurd naar het PIM-systeem, vanwaar ze hun plek in verschillende distributiekanalen krijgen.

  • Eén systeem dat alle configuraties voor je maakt 
  • SKU’s direct aan elkaar koppelen op basis van configuraties

_Webshop

Nieuwe webshop in front-end

Voor de webshop is een volledig nieuwe front-end gemaakt. Deze front-end wordt gevuld op basis van content uit DatoCMS en productcontent vanuit het maatwerk PIM systeem. De front-end is op basis van componenten gemaakt. Povag kan dus zelf door middel van drag and drop de pagina’s opmaken en inrichten. Er is rekening gehouden met meertaligheid in deze systemen, zodat alle content op de front-end direct meertalig getoond kan worden. 

  • Volledig nieuwe Nuxt.js frontend
  • Headless
  • Componenten based
  • Multi-language
_Integraties

Slimmer werken met integraties

In de tekening van het applicatielandschap van Povag zie je dat er ook gebruik wordt gemaakt van systemen die niet maatwerk door ons zijn ontwikkeld, maar die wel drijven op data uit onze systemen of andersom. Zo is er onder andere een koppeling gelegd met Channable voor het distribueren naar marketplaces, is er een koppeling met het ERP-pakket en een aansluiting op HubSpot voor afhandeling van offertes en orders door sales.

  • Koppeling Channable
    • Marketplace integrations
  • Koppeling Exact Online
    • Financieel
    • Orders
    • Sku's
  • HubSpot
    • Emailcampagnes
    • Offertes

_De winst voor Povag

Geen orders overtikken
Alles komt automatisch en gecentraliseerd binnen vanuit meerdere kanalen.
Bijna geen onnodige producten op voorraad
En dus meer flexibiliteit in productportfolio.
Simpele handelingen zijn geautomatiseerd
Zodat Povag met alle regie over operational excellence, kan focussen op customer intimacy.
_Next Step
Met een structureel CRO-programma werken we aan hogere conversie op verschillende kanalen. Daarnaast werken we aan een 3D-configurator, floorplanner en supply chain portal omdat Povag nu alle ruimte heeft om haar customer intimacy te verbeteren.