Waarom is intranet juist nu belangrijk?

Jelle Smeijers_ Co-founder

Bedrijven die weinig in een intranet investeerden of er geen hadden, komen er tijdens deze coronatijd achter dat dit juist dé plek is om de interne communicatie (weer) op niveau te brengen. Dat merken wij ook: nog nooit kregen we zoveel aanvragen van klanten om het intranet te bouwen of te verbeteren.

Een centrale plek voor belangrijke informatie

Wanneer iedereen uit je bedrijf thuiswerkt, communiceren medewerkers veel minder met elkaar. En dan hebben we het natuurlijk niet alleen over het dagelijkse praatje bij de koffieautomaat. Zeker wanneer het een groot bedrijf betreft, is het belangrijk om een centrale plek te hebben waar je onmisbare informatie voor alle medewerkers kunt delen.

Intranet als aanjager van verbondenheid

Wanneer je het intranet alleen ziet als een plek waar soms intern nieuws op verschijnt, zal het waarschijnlijk geen URL zijn die je als startpagina instelt wanneer je aan je werkdag begint. En dat is precies wat je wilt dat er met het intranet gebeurt: het moet een plek worden waar medewerkers elke dag naartoe gaan om in deze tijd tóch een gevoel van betrokkenheid te krijgen. Bijkomend voordeel is dat medewerkers vaker tevreden zijn als ze zich betrokken voelen!

Door verhalen te lezen van andere collega’s; of het nu succesverhalen zijn die een creatieve oplossing tonen, of een persoonlijk verhaal die juist de menselijke kant van collega-zijn naar boven haalt. Nieuws vanuit de directie kan hier natuurlijk ook goed bij om de medewerkers op de hoogte te houden van hoe het nu écht gaat met het bedrijf. Dit als vervanging voor de interne nieuwsbrief waar vaak veel werk in zit, maar die toch niet door iedereen gelezen wordt.

Voorkom misverstanden en negatieve conclusies

Zeker wanneer er uitdagingen in het bedrijf zijn – bijvoorbeeld door de coronacrisis – moet er duidelijk over gecommuniceerd worden. Wanneer iedereen op zijn eigen thuiswerkeilandje zit, is het voor individuele medewerkers lastig om de algemene stemming in het bedrijf te peilen, en of het wel goed gaat. Er blijven geen ‘wandelgangen’ meer over, en de focus ligt veelal op het werk zelf. Maar toch voelen medewerkers het vaak wel wanneer er iets aan de hand is, ook wanneer daar niet over gecommuniceerd wordt. En dan is er de kans dat het een eigen leven gaat leiden, waardoor er een negatieve stemming ontstaat (‘’Er wordt ons niks verteld’’, ‘’Aan ons wordt niets gevraagd”) en er verkeerde conclusies worden getrokken. Communiceren via intranet is een hele geschikte manier om deze situatie te voorkomen.

Wanneer je de functie inbouwt om medewerkers ook commentaar te laten geven op de berichten op het intranet, is er ruimte voor een gesprek en geef je medewerkers meer inspraak. Of wanneer er vragen zijn en die vanuit de directie beantwoord worden, ontstaat er een gevoel van transparantie én hoeven vragen niet dubbel gesteld te worden.

Wil je jullie intranet ook (nieuw) leven inblazen?

Of je nu een totaal nieuw intranet wilt opzetten, of het huidige intranet wilt verbeteren; we denken graag met je mee over de mogelijkheden. Zoals je bovenaan al las, zijn we op dit moment al zoveel met intranetten bezig dat we je de beste opties kunnen aanraden en snel van start kunnen gaan op basis van onze best practices.

We weten niet hoelang deze lockdowns nog gaan duren, maar ook daarna zul je nog de vruchten kunnen plukken van een goed intranet. Zeker wanneer medewerkers er in een periode als deze zoveel profijt van hebben.