_Jelle Smeijers_ Co-founder

Wen er maar vast aan: co-creatie

Wat als je een product of dienst hebt, maar er digitale middelen voor ontwikkeld moeten worden en je zelf geen idee hebt hoe je dit moet opzetten? Dan is co-creatie het toverwoord dat je zoekt. Het lijkt voor zich te spreken: ‘’iets met samenwerken’’. Maar dat kan natuurlijk op allerlei soorten manieren. We vertellen je graag hoe co-creatie werkt in de ontwikkelaarswereld en waarom wij het zo waardevol vinden.

Het ontwikkelen van digitale producten, zoals een mobiele app of een klantenportaal, vereist altijd veel communicatie en het uitwisselen van ideeën. Veel mensen beschouwen dit al als co-creatie. Echter gaat co-creatie in onze wereld om het samen ontwerpen en produceren van een product. Om elkaar uit te dagen verder te denken, elkaar te bevragen en verder te gaan dan de ‘’u vraagt, wij draaien’’-instelling. Het gaat om het optimaal benutten van de potentie.

Verschil met een ‘normale’ samenwerking

In een co-creatie nemen wij deel aan het ontwerpen van het product of de dienst van de klant. We zetten samen iets op de markt. In een ‘normale’ samenwerking heeft de klant een idee waarbij we wel meedenken over de mogelijkheden, maar we zijn dan meer een uitvoerende partij. Bij een co-creatie heeft de ‘klant’ (a.k.a. partner) bijvoorbeeld al een fysiek product of een dienst, en moet er software voor gemaakt worden. Hierbij gaat het om een mobiele app en website. Samen creëren we dan een volledig eindproduct, allebei vanuit onze eigen expertise.

Taakverdeling in co-creatie

De rol van CODE14 is altijd het programmeren van de software die nodig is. Dit doen wij met een dedicated team, want samen weten we natuurlijk meer dan alleen. De partner is verantwoordelijk voor het product of de dienst die we met de software gaan aanbieden. Het doel van deze samenwerking is om uiteindelijk iets te maken wat écht bijdraagt in iets waar behoefte naar is.

Co-creatie bevordert innovatie, financiële prestaties en sociale impact

Uit een recent rapport van Hitachi Europe blijkt dat 58 procent van de respondenten die meededen aan het onderzoek (554 senior executives en directeuren van bedrijven, verspreid over diverse sectoren in Europa) co-creatieprojecten aangingen om innovatie tot stand te brengen. 51 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun financiële prestaties zijn verbeterd, en 54 procent ziet dat hun sociale impact ermee vergroot is. Daarnaast is het natuurlijk ook een leuke vorm van samenwerken.

Greg Kinsey, vicepresident industriële IoT-oplossingen van Hitachi, valt het op dat klanten een ander soort relatie willen met hun leveranciers. Ze willen betrokken zijn bij de innovatie en ontwikkeling van een project. Daarnaast willen ze gedeeld eigenaarschap van de uitkomst van een project.

Co-creatie neemt toe in rappe schreden

Denk bijvoorbeeld aan Internet of Things (IoT)-oplossingen: die zijn in de meeste gevallen ontwikkeld op basis van co-creatie. Gezien dit in de komende jaren alleen nog maar meer gaat groeien vanwege de toename van mobiele technologie en toegang tot gegevens in realtime, wordt co-creatie nog gemakkelijker.

Wij verwachten dus dat co-creatie over een aantal jaar misschien wel de standaard manier van samenwerken wordt. Daarmee behaal je de grootste kans om alle potentie te maximaliseren voor beide partijen!

Meer uit onze
kennisbank