LedLoket
Challenge
_Ambitie
Een jaar geleden stond Ledloket.nl op een kruispunt. De webshop en achterliggende systemen waren uitgegroeid tot een complex, log geheel. Alles was maatwerk en eigenlijk werkte niks écht goed samen. “We zaten vast”, vertelt Timo, eigenaar van Ledloket. “We waren vooral bezig met het oplossen van gedoe, in plaats van bezig te zijn met onze klanten en producten.”
Van complex naar controle
De wens om uit te breiden naar Duitsland vormde het kantelpunt. “We wilden naar Duitsland toe, maar toen begon het al”, vertelt Timo. “Vertalingen, processen, systemen die niet meewerkten... Toen zei ik: volgens mij kunnen we beter helemaal opnieuw beginnen.”

Samen met Mart, verantwoordelijk voor marketing en de webshop, werd gekozen voor een radicale koerswijziging: minder maatwerk, meer eenvoud. “Bij ons draait alles nu om snel, simpel en standaard”, zegt Mart. “We wilden gewoon iets dat werkt.”
Hoe één simpel A4’tje de vaart erin bracht
Logisch ook, want bij Ledloket draait alles natuurlijk om simpel. Vanuit die visie stapten Timo en Mart met dat simpele A4’tje vol wensen en eisen binnen bij CODE14. “Bij andere bureaus merkten we al snel dat je vastloopt in lange gesprekken, offertes en adviesrondes”, vertelt Timo. “Dan teken je ergens voor en pas daarna spreek je een developer. Wij zochten wat anders.”
Gelukkig ging dat bij ons inderdaad heel anders. “Bij CODE14 zaten we vanaf dag één met een developer aan tafel. Christian dacht niet alleen mee over de webshop, maar over het grotere geheel. Dat gaf meteen vertrouwen.”
Van één webshop naar drie markten, zonder extra werk
De keuze voor Shopify lag voor de hand. “Shopify is gewoon snel, betaalbaar en we begrijpen zelf hoe het werkt. Dat was voor ons belangrijk”, vertelt Timo. Toch werd er bewust niet volledig vastgehouden aan standaardoplossingen. “Dat is misschien ook wel leuk om te vertellen”, zegt Mart. “Nederland is nu onze basiswebsite, daarop plaatsen we de producten. Maar door een app die Christian heeft ingericht, wordt die informatie automatisch doorgestuurd naar de Belgische en Duitse site. Inclusief vertalingen. We hoeven de producten dus maar één keer in te voeren en alles wordt vanzelf doorgezet naar de internationale sites.”
Die slimme koppelingen maken het verschil. “Eerder hadden we voor elk land een apart proces. Nu is dat gewoon geautomatiseerd. Daarin maakt CODE14 wel echt het verschil.”
_Techniek
No-code of maatwerk? Het hangt er maar net vanaf
Mart ziet het ook in de markt veranderen: “De vraag naar no-code en low-code wordt volgens mij sowieso steeds groter. Dat is ook logisch. Voor veel bedrijven is standaardsoftware of een slimme app vaak gewoon genoeg.
Maar Timo zegt ook: “Kijk, stel je wilt een portaal bouwen of een heel nieuw idee lanceren dat niet standaard bestaat, dan ga je natuurlijk richting maatwerk. Soms heb je dat gewoon nodig. Het gaat erom: wat past bij wat je nodig hebt? Doe je het één, het ander of een combinatie?”
Juist daarom vinden we het belangrijk beide te bieden en snel te kunnen schakelen met onze klanten. “Bij CODE14 denken ze mee over dat soort keuzes”, zegt Timo. “Wil je standaardsoftware, maatwerk, of een combinatie? Bij andere partijen moest alles óf volledig maatwerk zijn, óf no-code. Bij CODE14 kijken ze gewoon naar wat past bij je situatie.”
"Eerder hadden we losse systemen en niks praatte met elkaar. Nu werkt het gewoon, We hebben het overzicht terug".

Geen dure (PIM-) systemen als het niet nodig is
Een ander voorbeeld van slim kiezen, was het vermijden van een duur PIM-systeem. “Andere bureaus zeiden: als je meerdere landen wilt bedienen, moet je een PIM aanschaffen. Maar dat was ongelofelijk duur”, zegt Timo. “Christian zei: dat moet ook anders kunnen. En dat klopte. We hebben nu een oplossing die gewoon werkt binnen Shopify. Misschien dat we ooit naar een PIM gaan, maar dat is nu niet nodig.”
_Automatisering
Alles gekoppeld, geautomatiseerd en dus tijd over
Inmiddels zijn webshop, magazijn, retouren, boekhouding en andere systemen allemaal slim gekoppeld. “Eerder hadden we losse systemen en niks praatte met elkaar. Nu werkt het gewoon”, zegt Mart. “We hebben het overzicht terug.”
ROI binnen een half jaar
De investering was binnen een half jaar terugverdiend. Mart legt uit waarom: “Als we de nieuwe webshop hadden laten bouwen met de oude aanpak, dus alles via maatwerk en ingewikkelde koppelingen, dan hadden we er minstens drie keer zo lang over gedaan om dit terug te verdienen. Nu konden we sneller live, sneller verkopen en dus ook sneller rendement genereren.” Dat is volgens hen ook precies de kracht van de gekozen aanpak geweest. Door te focussen op wat werkt voor deze specifieke businesscase en systemen slim aan elkaar te koppelen, blijf je niet eindeloos investeren voordat je überhaupt resultaat ziet.
_Internationaal
Eerst maar eens testen en dan pas opschalen
De nieuwe webshop werd bewust eerst uitgerold in Duitsland. Omdat Ledloket al plannen had om die markt te betreden, stelde CODE14 voor om juist daar te starten. Zo konden we direct waarde creëren en de nieuwe aanpak in de praktijk testen, zonder risico te lopen binnen hun goedlopende Nederlandse markt. Dit gaf ruimte om te leren, aan te passen en te optimaliseren, terwijl de bestaande business gewoon bleef draaien. Timo noemt het een slimme keuze: “We konden het nieuwe systeem echt goed uitproberen. Dat zou ik zo weer doen.”
.webp)
Binnen één dag live in een nieuw land!
Wat Ledloket nu vooral onderscheidt van de concurrentie? De eenvoud en flexibiliteit van hun nieuwe digitale landschap. “We kunnen nu binnen een paar dagen live in een nieuw land”, zegt Mart. “Dat klinkt simpel, maar voor ons is dat een wereld van verschil. Vroeger hadden we maanden nodig om überhaupt een nieuwe site te hebben, laat staan dat alles gekoppeld was aan voorraad, retouren en boekhouding.” Die wendbaarheid geeft volgens hen directe voorsprong.
Hoe CODE14 voor Ledloket het verschil maakte
Op de vraag hoe CODE14 hen heeft geholpen, is Timo helder: “Ze vertelden gewoon het eerlijke verhaal, leverden wat ze beloofden, dachten echt mee over ons proces en dat tegen kosten die uit te leggen zijn.”
Mart sluit af: “Het grootste verschil? We hadden direct contact met een developer. Niet schakelen via accountmanagers, gewoon korte lijnen en duidelijkheid.”