Het eerste bedrijf dat live gaat met een MVP rebranding
Afgelopen vrijdag, 28 januari 2022, lanceerden wij fase één van het nieuwe CODE14. Geen big vet launch waarin we alles en iedereen probeerden te bereiken en betrekken, maar een softe (en relaxte) livegang van het nieuwe merk.
De afgelopen maanden hebben wij onze collega’s en klanten geïnterviewd, huidige interne en externe processen geanalyseerd en onze visie vastgelegd. Op basis daarvan ontwikkelden we een rebranding in samenwerking met Strategisch Ontwerpbureau JA!. We ontwierpen, bedachten, ontwikkelden en uiteindelijk was daar het nieuwe merk. Een nieuwe, betere en meer volwassen versie van onszelf.
Live gaan met een nieuw merk
Toen het merk eenmaal vastgelegd was ontstond er de wens om zo snel mogelijk live te gaan zodat we iedereen zo snel mogelijk mee konden nemen in onze visie. Dat deden we namelijk al een hele tijd offline, maar vooral online vertelden we ons verhaal nog niet op de juiste manier. Iedereen die via onze leadcampagnes of wervingscampagnes bij ons binnenkwam zag en voelde niet ons verhaal. Daarom hadden we haast om de nieuwe "wij" te lanceren. Maar toen kwam er een hele dikke maarrr: het lanceren van een nieuw merk kost ontzettend veel voorbereiding en tijd. En die tijd, die hadden wij niet.
En dan zijn er twee opties: je slingert een heel team van externen aan die samen ontzettend hard gaan ploeteren om het merk te lanceren binnen een maand mét de kans dat je er na de lancering achter komt dat het allemaal niet precies is geworden zoals je wilde OF je stelt het uit. Maar wat nou als er een gulden middenweg is? Eén die wij in software ontwikkeling wel veel gebruiken, maar eigenlijk nooit zien bij rebrandings: een MVP live zetten.
Wat is een MVP?
MVP staat voor Minimal Viable Product en in gewoon Nederlands is het een Minimaal Levensvatbaar Product. De term komt veelvuldig terug in de software ontwikkeling, helemaal als er wordt gewerkt volgens het lean principe. Een principe waar wij ook volgens werken als wij voor onze klanten aan het ontwikkelen zijn.
Een minimaal product live zetten zorgt ervoor dat je de doorlooptijd kunt verkorten en ook je platform alvast kunt testen. Oftewel door er vast commercieel leads doorheen te laten gaan ofwel doordat je medewerkers intern er vast mee aan de slag kunnen om te kijken wat zij nog missen tijdens het gebruik van de ontwikkelde software. En nog een bijkomend voordeel: door een groot traject op te knippen in kleinere stukken kun je veel relaxter werken, er is veel minder stress doordat er ontzettend veel tegelijk live moet.
Rebranding als MVP
Wij dachten, wat wij doen met de trajecten bij onze klanten, dat doen we ook met ons eigen traject. We zetten ons nieuwe merk als MVP live en nemen dan de tijd om ieder onderdeel steeds verder uit te diepen en uit te werken. Daarom hebben we nu onze rebranding en nieuwe website live gezet. Je vindt daarop onze visie uitgewerkt, één case en een vacaturepagina.
Maar er moet nog meer bij. Zo hebben we nog enorme stappen te zetten in het werkgeversmerk, want intern is er (nog) niet veel anders sinds afgelopen vrijdag. Maar ook cases staan op de agenda, zowel cases uit klantperspectief als ook uit technisch perspectief van onze developers. En wat dacht je van een leadstrategie? Contentstrategie? Het staat allemaal op onze agenda.
Big launch in de zomer
De komende zes maanden werken we verder aan de doorontwikkeling van het merk en alles wat daar voor ons bij komt kijken. Dat doen we met het hele team en onze externe partners samen. En natuurlijk volgens de sprint manier: iedere twee weken een stuk opleveren. Stay tuned dus voor onze big launch in de zomer van dit jaar!