Een mobiele versie van je website maken

Een mobiele versie van je website maken

Tegenwoordig komt minstens de helft van jouw websitebezoekers via mobiel, dus is het ontzettend belangrijk om een goede mobiele versie van je website te maken.

Hoe je controleert of je website mobielvriendelijk is en hoe je hem vervolgens verbetert, lees je in dit artikel.

Waarom is het zo belangrijk een mobiele versie van je website te hebben?

Soms kom je op een mobiele versie van een website waarbij de teksten bijna niet te lezen zijn, omdat je het beeld van links naar rechts mee moet scrollen om de hele zin te lezen. Of de links staan te dicht op elkaar, waardoor je helemaal moet inzoomen om op de juiste link te kunnen klikken. Herkenbaar? Je desktopversie kan er nog zo mooi uitzien, maar wanneer de mobiele versie van je website niet geoptimaliseerd is, mis je een groot deel van de conversies. Volgens Google is de kans dat bezoekers de website verlaten, zelfs vijf keer groter.

Een goede mobiele versie van je website is ook beter voor je SEO. Het is een van de punten waarop Google jouw website beoordeelt om te bepalen welke positie jij krijgt in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor adverteren via Google Ads: wanneer je een slechte ervaringsscore voor de mobiele versie van je website krijgt, pakt dat negatief uit voor de advertentiekosten. Je betaalt namelijk meer om je advertenties prominenter te laten vertonen, omdat Google de gebruikerservaring vooropstelt. Schat Google de gebruikerservaring in als ondermaats, dan zul je daar dus voor moeten compenseren.

Maar natuurlijk gaat het niet alleen om wat Google van je website vindt: in eerste instantie gaat het erom dat je zorgt voor een prettige website voor je bezoekers.

Hoe kun je de mobiele versie van je website bekijken?

Het makkelijkste is natuurlijk om op je telefoon naar je website te gaan. Maar wil je weten hoe jouw website door Google wordt beoordeeld? Daar is een gratis online tool voor. Je raadt het al: deze is natuurlijk ook van Google. Met deze test kun je controleren of de mobiele versie van je website responsive is.

Wil je weten wat je allemaal kunt verbeteren, en als bonus hoe snel je pagina laadt? Dan kun je ook de PageSpeed Insight-tool van Google gebruiken. Veel van deze suggesties voor verbetering kun je waarschijnlijk zelf al uitvoeren, maar je kunt altijd de hulp van ons inschakelen wanneer het te technisch wordt.

Hoe kun je een goede mobiele versie van je website maken?

Ga je zelf aan de slag in de back-end van je website om hem te optimaliseren voor mobiel, let dan op de volgende punten:

  • Heeft de tekst de juiste grootte om op mobiel te kunnen lezen, zodat de gebruiker niet in hoeft te zoomen?
  • Past de content zich automatisch aan op het scherm, zodat de gebruiker de telefoon niet horizontaal hoeft te houden, of naar links en naar rechts moet scrollen om iets te bekijken?
  • Reageren alle pagina’s en laden deze snel genoeg op de mobiele versie van je website?
  • Valt er belangrijke content weg omdat de website automatisch kiest wat er wel of niet op mobiel getoond moet worden?
  • Zijn de afbeeldingen niet te groot?
  • Staan de links niet te dicht op elkaar?
  • Werkt de software van de website wel op de mobiele versie van je website?
  • Zijn de buttons wel groot genoeg om met je vinger op te drukken?

Wil jij je hier nog meer in verdiepen, lees dan de uitgebreide handleiding van Google om je kennis over mobielvriendelijke websites te vergroten.

Hoe weet je of de mobiele versie van je website responsive genoeg is?

Google heeft hier een handige, gratis tool voor: Google Search Console. Hier kun je bij het rapport ‘Mobiele bruikbaarheid’ zien hoe Google beoordeelt of jouw website mobielvriendelijk genoeg is, en of er fouten gedetecteerd zijn.

Wil je weten hoe je website overkomt bij gebruikers? Doe dan een gebruikerstest: laat mensen die niet bekend zijn met jouw bedrijf, de mobiele versie van je website gebruiken. Stel hen daarbij vragen zoals: wat wilde je bekijken op de website, en lukte dat makkelijk? Wat wilde je doen op de website, en kon je dat snel vinden? Doe hetzelfde met de desktopversie, en je kunt de verschillen met elkaar vergelijken.

Onze Smart Grow formule

Slimmer werken, sneller werken of uitdagender werk bieden? Lees in onze whitepaper meer ins & outs over de Smart Grow formule en bepaal welke oplossing jouw business gaat laten acceleren!

Bekijk de Smart Grow formule
Onze Smart Grow formuleOnze Smart Grow formule