Online reviews zijn onmisbaar, voor klant én bedrijf
Voor bedrijven zijn online reviews net zo waardevol als voor lezers.
Wie zoekt immers niet op internet het oordeel van ‘ervaringsdeskundigen’, voordat er een transactie wordt gedaan? Recensies op je website zijn een niet te onderschatten belangrijke factor in het aantrekken van klanten en het zorgen voor vertrouwen.
Aanbevelingen wegen zwaar
‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’; daar trappen (potentiële) klanten natuurlijk niet meer in. Het is veel waardevoller als anderen een recensie schrijven over een bedrijf. Online recensies worden door klanten heel serieus genomen: 80 procent van de klanten vindt de beoordeling van wildvreemden op het internet net zo zwaar wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie.
Reviews over een bedrijf zijn een belangrijke factor in het aantrekken van klanten. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de klanten online reviews van lokale bedrijven leest, dus het is onmisbaar om die recensies dan op je website te hebben.
Waarom zijn reviews zo belangrijk?
De belangrijkste reden is dat er door reviews het vertrouwen van een klant wordt gewekt. De lezer weet dat er mensen voor zijn gegaan en dat die – als het goed is – over het algemeen tevreden waren. Met een gerust hart kan de klant dan overgaan tot aankoop.
Daarnaast is het al moeilijk genoeg om op te vallen tussen de moordende concurrentie via zoekmachines, maar recensies geven een zetje in de goede richting. Google neemt reviews mee in het bepalen van de SEO-ranking. Ook zorgen klanten voor een continue stroom content met keywords die jij zelf mogelijk nog niet op je website had staan, wat de zichtbaarheid ook weer ten goede komt.
Ga niet voor 5/5-sterren
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat het heel simpel is om valse positieve reviews te schrijven en negatieve weg te stoppen. Dat klinkt heel aanlokkelijk, maar dat moet je juist níét willen. Klanten vinden het juist niet betrouwbaar en geloofwaardig als een bedrijf alleen maar lovende recensies met de bijbehorende vijf sterren krijgt. Dat is te mooi om waar te zijn. Vier van de vijf sterren wordt door klanten veel betrouwbaarder geacht.
Die negatieve reviews zijn juist hetgeen waar klanten naar op zoek gaan. Ze hebben een bepaald doembeeld voor ogen voor een aankoop, is dat al eens eerder voorgevallen? Er is absoluut geen man overboord als dat het geval is, tenzij het bedrijf niet op de juiste manier reageert. Zorg er dus voor dat je op een professionele manier met negatieve reviews omgaat. Negatieve recensies komen na de juiste reactie de perceptie van betrouwbaarheid juist ten goede. Dus hoe je het ook wendt of keert: recensies over een bedrijf zijn onmisbaar!