Waarom bezoekers je website verlaten

Waarom bezoekers je website verlaten

Je hebt een gave website laten maken, en wilt natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers die gaan rondneuzen op je website en het liefst ook nog converteren.

Hoe zorg je daar nou voor? Wij geven 5 tips voor een betere website!

Design, de start van een beleving

Bezoekers zijn op zoek naar een ultieme beleving, die past bij datgene waar ze naar zoeken en verwachten. Daarmee bedoelen we dat, als jij een supermarkt bent, we bij het landen op de website direct de supermarkt-beleving willen met voedsel, groenten, drinken et cetera. Je gaat als supermarkt natuurlijk nooit je website de uitstraling geven van een fietsenwinkel toch? Hou het dicht bij jezelf, dat is key!

Daarnaast is het belangrijk dat het bezoeken van de website plezier oplevert. Plezier is namelijk een belangrijke factor in de gebruikerservaring. Om de website levendiger en leuker te maken, kan er onder andere gebruik gemaakt worden van animaties tijdens het openen en gebruiken van de website.

Tijd is kostbaar

De gemiddelde tijd dat een bezoeker op een website is ligt tussen de 3 en 4 minuten. Ter vergelijking, alleen al het lezen van dit gehele artikel duurt ongeveer 3 minuten. Tijd is voor iedereen kostbaar, we willen snel dingen kunnen lezen, het mag niet te lang duren en we zijn snel afgeleid. Dat gaat ten koste van de bezoekduur op jouw website, want je wilt je bezoekers natuurlijk zo lang mogelijk boeien. In je Analytics kun je goed zien hoe lang een bezoeker op een pagina blijft. Is dit echt heel laag, dus 30 seconden of minder? Dan is dit geen goede pagina. Laat collega’s of vrienden eens naar deze pagina’s kijken om te horen wat zij ervaren. Je kunt ook tracking-programma’s zoals Hotjar gebruiken die laten zien waar bezoekers de pagina op verlaten. Pas de pagina steeds aan en blijf steeds controleren of de bezoekduur langer wordt of niet.

Wat ook met tijd te maken heeft, is de snelheid van je website. Een bezoeker heeft, zoals ik net al aangaf, weinig geduld en is snel afgeleid. Duurt het laden van je website te lang of duurt het laden van bepaalde pagina’s extreem lang door video’s en afbeeldingen die je hierop hebt staan? Dan zul je hoogstwaarschijnlijk zien dat je een hoog bouncepercentage hebt. De snelheid van je website kun je controleren op PageSpeed Insights van Google. Deze tool geeft je ook direct een indicatie van wat je kunt aanpassen om een snellere website te krijgen.

Om de laadtijd van de website minder lang te laten lijken, kan er gebruik gemaakt worden van animaties. Deze animaties kunnen tijdens het laden van de pagina getoond worden. Hierdoor voelt het wachten tot dat de pagina is geladen voor de bezoeker minder lang. Daarnaast zijn er nog een aantal goede redenen om animaties aan de website toe te voegen, namelijk:

  • Om de aandacht van een gebruiker te trekken
  • Om de gebruiker te laten zien wat hij moet doen
  • Om de gebruiker visueel te plezieren

Ik kan niet vinden wat ik zoek

Het meest frustrerend is dat je als bezoeker niet kunt vinden wat je zoekt. Als voorbeeld neem ik de contactgegevens. Veel bezoekers zullen op je website komen voor je contactgegevens, ze zijn op zoek naar je adres, je telefoonnummer of je mailadres. Deze zijn altijd te vinden in de footer, maar nu staan ze er niet en moet je op zoek naar de contactpagina. Hetzelfde geldt voor je navigatie. Deze moet simpel en snel te vinden zijn.

Content maakt aantrekkelijk en geliefd

Het ontwerp is goed, bezoekers kunnen hun weg op je site goed vinden, maar ze komen nooit weer terug na eenmalig je site bezocht te hebben. Zorg ervoor dat je steeds nieuwe, boeiende en aantrekkelijke content blijft plaatsen in de vorm van bijvoorbeeld blogs, vlogs, video’s en infographics. Daardoor zien bezoekers dat je site steeds veranderd en blijven ze terugkomen om nieuwe artikelen of blogs te lezen. Content is een vak apart, want een nietszeggende blog plaatsen zal geen bezoekers opleveren. Bij het maken van content kijk je altijd naar waar jouw potentiële klant op zit te wachten. Wat vinden zij interessant om te zien of te lezen? Weet jij de juiste snaar te raken met jouw content, dan blijft de bezoeker langer hangen en gaat hij of zij hopelijk zelfs converteren. Het blijven aanpassen van je website is ook handig voor je positie binnen Google, want naast de bezoeker hecht ook Google veel waarde aan een website waar steeds aan gewerkt wordt!

Perfect op computer, tablet en mobiel

Meer dan de helft van de internetgebruikers gebruikt een mobiele telefoon om websites te bezoeken. We kunnen dus zeggen dat een goede mobiele website belangrijker is geworden dan de website voor computergebruikers. Daarom is het belangrijk dat jouw website responsive is, wat ook wel betekent dat het dus meeschaalt met de grootte van het scherm. Op een mobiel moet de website net zo goed te lezen zijn als op een computer, want anders haken alle mobiele gebruikers al af, wat dus meer dan de helft kan zijn.

Onze Smart Grow formule

Slimmer werken, sneller werken of uitdagender werk bieden? Lees in onze whitepaper meer ins & outs over de Smart Grow formule en bepaal welke oplossing jouw business gaat laten acceleren!

Bekijk de Smart Grow formule
Onze Smart Grow formuleOnze Smart Grow formule