Wat is User Experience?

Wat is User Experience?

User Experience (UX) richt zich op de perceptie en reactie van een gebruiker en hoe deze persoon zich voelt tijdens de interactie met een bepaald product, systeem of dienst zoals bijvoorbeeld een website, webapplicatie of mobiele app.

User Experience draait om het kennen van jouw eindgebruikers  

De definitie van User Experience is, volgens de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO), ‘de perceptie en reactie van een persoon op het gebruik en/ of verwachte gebruik van een product, systeem of dienst’. Bij UX draait dus om de eindgebruiker. De behoeften die zij hebben, wat ze waarderen, hun capaciteiten en ook hun beperkingen vormen de kern van het optimaliseren van User Experience voor jouw product, systeem of dienst. Samenvattend is de User Experience dus de interactie tussen jou, de eindgebruiker en het digitale product.

De 7 eigenschappen van User Experience

Een goede User Experience is gebaseerd op het gelukkig maken van de eindgebruiker. Voordat de UX kan worden ontworpen moet je dus een duidelijk beeld hebben van je eindgebruiker: wat vindt hij belangrijk, waar is hij naar op zoek, hoe handelt hij en waarom gebruikt hij het platform?

Een model die je hiervoor kunt gebruiken is Peter Morville’s welbekende Honeycomb model. Het onderscheidt zeven eigenschappen die invloed hebben op User Experience:

Handig: Is het product, systeem of dienst nuttig? Als het niet handig of nuttig is, dan voldoet het niet aan de behoeften van de bezoekers van het digitale product. Daarnaast moet de inhoud van de website origineel zijn en er moet waarde gecreëerd worden voor de bezoeker.

Bruikbaar: Het systeem waarin het product of dienst geleverd wordt moet eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn. De leercurve die een eindgebruiker doorloopt, moet zo kort en pijnloos mogelijk zijn. Zorg ervoor dat het systeem zo ontworpen is dat het vertrouwd en gemakkelijk te begrijpen is.

Gewenst: Is de visuele esthetiek van het product, dienst of het systeem aantrekkelijk en gemakkelijk te herkennen? Ontwerpelementen zijn belangrijk en spelen een cruciale rol bij om emotie en waardering op te roepen. Kortom, houd het ontwerp minimaal en to the point.  

Toegankelijk: Het product, systeem of dienst moet zo zijn ontworpen dat zelfs gebruikers met een handicap of visuele beperking dezelfde User Experience kunnen hebben als anderen.

Geloofwaardig: Zaken zoals een beveiligde toegang, extra beveiligingsfuncties zoals automatisch uitloggen zodra een bezoeker zijn of haar sessie heeft beëindigd, draagt bij aan de betrouwbaarheid van het product of dienst.

Vindbaar: De informatie moet goed vindbaar en makkelijk te navigeren zijn. Als de bezoeker tegen problemen aanloopt moet hij of zij snel een oplossing kunnen vinden. Daarnaast moet de navigatiestructuur worden opgezet op een manier die logisch is.

Waardevol: Zelfbedieningsfuncties op de website verlagen de kosten van een serviceafdeling en verbeteren de klanttevredenheid, waardoor het een waardevolle ervaring is voor klanten en een goede investering voor het bedrijf.

Gebruikersonderzoek voor een goede UX

Een goede User Experience berust op gedegen gebruikersonderzoek. De eerste stap van het gebruikersonderzoek is het uitwerken van de verschillende soorten gebruikers: ook wel de persona’s genoemd. Van deze persona’s wil je vervolgens de User Journey in kaart brengen. Door middel van de User Journey, de reis van de gebruiker, weet je namelijk precies wat de gebruiker op welke moment gaat doen op jouw applicatie. Op basis van deze informatie maak je dus een logisch proces voor de eindgebruiker. Dit laat je jouw eindgebruiker ook testen. Dat testen wordt vaak overgeslagen, maar het biedt je juist hele waardevolle informatie over de User Journey. Als de gehele gebruikerservaring voldoet aan de verwachting van de eindgebruikers zal dat uiteindelijk bijdragen aan hogere conversieratio's.

Belangrijkste voordelen van User Experience

Het ontwerpen van een waardevolle UX biedt enkele voordelen voor jouw bedrijf. Ten eerste zorgt het voor een verbeterde klantbinding. Door jouw gebruikers te helpen hun doelen snel en op de meest eenvoudig manier te bereiken, krijgen zij het gevoel dat jouw website hun gedrag volledig begrijpt. Hierdoor blijven ze terugkomen, want waarom zouden ze ergens anders heen willen?

Daarnaast, door jouw klanten te verrassen en verblijden bij elke stap in hun reis, kun je uiteindelijk meer potentiële klanten genereren. Tevreden klanten die van jouw producten of diensten genieten, zullen dit hoogstwaarschijnlijk aanbevelen aan hun vrienden. Of wellicht zullen ze positieve online recensies schrijven.

Aan de slag met User Experience?

Ben je opzoek naar een professionele product ontwerper die rekening houdt met de gebruikerservaring en er onderzoek naar doet? Of wil je gewoon de principes van UX leren om betere producten, ontwerpen en campagnes te maken? Dan zijn wij er om jou op weg te helpen! Lees ook eens ons artikel met 5 simpele tips voor een betere User Experience voor meer informatie over dit onderwerp.

Onze Smart Grow formule

Slimmer werken, sneller werken of uitdagender werk bieden? Lees in onze whitepaper meer ins & outs over de Smart Grow formule en bepaal welke oplossing jouw business gaat laten acceleren!

Bekijk de Smart Grow formule
Onze Smart Grow formuleOnze Smart Grow formule