Welke functionaliteiten zijn er mogelijk op een mobiele app?

This is some text inside of a div block.

Mobiele telefoons functioneren steeds beter, batterijen gaan langer mee en de camerakwaliteit wordt steeds professioneler.

Telkens als er een nieuwe smartphone geïntroduceerd wordt, groeit de lijst van mobiele app functionaliteiten. Het kan best uitdagend zijn om de juiste mobiele app functionaliteiten te kiezen. Daarom hebben wij een lijst gemaakt van de top 10 "must have" mobiele app functionaliteiten voor native apps.

Locatie tracking

Mobiele apparaten zoals smartphones zijn altijd verbonden zodat we moeiteloos kunnen bellen, surfen op het internet, spelletjes spelen en chatten. Dit betekent dat onze telefoons precies weten waar we ons bevinden en de snelheid waarmee we bewegen. Dit is een geweldige functionaliteit en het biedt veel voordelen voor jouw bedrijf. Als je bijvoorbeeld een bezorgbedrijf runt kun je eenvoudig de positie van je voertuigen volgen. Je kunt deze functionaliteit zelfs gebruiken om je chauffeurs te informeren wanneer ze de toegestane snelheidslimiet overschrijden.

Camera

Camera's kunnen zo veel meer dan alleen foto's maken. Van AR, VR en beeldverwerking, tot aan content- en objectherkenning. Stel je organiseert een offline promo-evenement en je wilt de aanwezigheid van gasten digitaal vastleggen. Met behulp van een camera applicatie en een QR-code kan dit. Je kunt een QR-code inzetten als registratietool voor het evenement zodat gebruikers de code kunnen scannen met hun mobiele camera en kunnen dan inchecken op het evenement. Op deze manier kun je het aantal mensen bijhouden dat bij het evenement aanwezig was en tevens kun je gegevens verzamelen zoals e-mailadressen, zodat je later een vervolg of bedankmail kunt sturen.

Beveiliging  

Beveiliging is een essentiële functie die een onderdeel moet zijn van elke mobiele app. Vooral als jouw bedrijf gevoelige informatie zoals persoonlijke gegevens of creditcard- en bankpas gegevens opslaat. Met een goed beveiligingssysteem stel je de gebruikers van jouw mobiele app gerust dat hun informatie veilig is.

Mobiele betaling  

Mobiele betaling heeft in de laatste jaren veel vooruitgang geboekt. Met de introductie van nieuwe beveiligingssystemen is het makkelijk en veiliger geworden voor gebruikers om betalingen te doen vanuit een app. Betalingssystemen zoals Google Pay en Apple Pay zijn de meest populaire betalingssystemen onder mobiele app gebruikers.

Bluetooth

Bluetooth is een wat oudere technologie, maar wordt nog steeds gebruikt om mobiele apparaten aan te sluiten op draadloze apparaten zoals hoofdtelefoons, smartwatches, klokken enzovoort. Stel je werkt aan een Bluetooth-compatibel smartproduct of een gadget, zoals een smartwatch. Met de bluetooth functie kun je gebruikers de mogelijkheid geven om die klok aan te passen en te beheren via een smartphone-app.

Support

Een support functie leent een stukje klantenservice uit aan de gebruikers van je app. Met deze functie maak je het makkelijk voor gebruikers om toegang tot ondersteuning te krijgen en direct contact met je op te nemen. Veelgestelde vragen, live chats, ondersteuning mails en geautomatiseerde of echte vertegenwoordigers van de klantenservice zijn allemaal opties om voor deze functie te overwegen.

Customization

Gebruikers vinden het geweldig als een app de mogelijkheid geeft om dingen aan te passen naar de eigen voorkeur.  Als je ze de vrijheid geeft om dingen zoals lay-outs, instellingen of functies aan te passen creëer je een stuk gebruikerservaring. Zo zorg je ervoor dat gebruikers zelf bepalen wat ze willen, en kunnen op deze wijze een stukje van hun eigen identiteit toevoegen aan de app.

Push notificaties

Push notificaties zijn berichten/meldingen die je ontvangt op je mobiele apparaat. Het is een essentiële functie voor elke mobiele app omdat het je de mogelijkheid biedt om realtime informatie te delen met de gebruikers van je app. Deze meldingen dienen als functie om gebruikers op de hoogte te houden van belangrijke gebeurtenissen, acties, herinneringen en updates.

Eenvoudige navigatie

Het is essentieel dat je app makkelijk te navigeren is, want als het te moeilijk wordt zullen gebruikers snel afhaken. Klanten raken gefrustreerd als ze niet snel en gemakkelijk toegang hebben tot informatie. Zo wordt de drempel lager om over te stappen naar de concurrent. Het is belangrijk om een overzichtelijk scherm met duidelijke aanwijzingen naar de volgende stap in het te volgen proces binnen de app te hebben. Zodoende verbeter je de klantervaring en moedig je hen aan om de app te blijven gebruiken.

Geïntegreerd met social media

Gebruikers delen graag via social media op welk niveau ze zitten met een spel, hilarische GIFS, hun nieuwe joggingroute et cetera. Social media verwerken in je mobiele app is een mooie kans om online naamsbekendheid en mond-tot-mondreclame te creëren.

Dit waren de top 10 “must have” mobiele app functionaliteiten, maar er zijn nog veel meer. Naast het maken van een super goed functionerende app is het ook van belang om te kijken naar wat voor soort apps er allemaal zijn. Wil je hier meer over weten? Lees dan hier ons artikel over de verschillen tussen een native app, hybride app en web app.

Meer uit onze kennisbank