Hoe krijg ik een mobiele app in de store?

Hoe krijg ik een mobiele app in de store?

Je mobiele app is klaar: nu wil je natuurlijk dat je doelgroep de app kan gaan gebruiken. Daarvoor moet de app in de Apple App Store en Google Play Store komen te staan. Maar hoe doe je dat?

Je hebt een uniek app idee bedacht, deze is native of hybride ontwikkeld en nu wil je natuurlijk dat deze app in de Google Play Store en Apple App Store komt zodat gebruikers de app kunnen downloaden en gebruiken. Dat kan best een tijdrovend proces zijn en er bestaat een kans dat je app niet direct geaccepteerd wordt.

Apple App Store en Google Play Store

De grootste twee app stores zijn die van Google en Apple. De Google Play Store biedt mobiele apps voor alle Android telefoons. Apple houdt het wat exclusiever met haar Apple App Store. Alleen de producten van Apple (iOS apparaten) hebben toegang tot deze shop. Het voordeel, en waarom beide shops zo groot zijn, is dat de stores direct op je nieuwe telefoon (of tablet, laptop et cetera) zitten. Je hoeft hier geen speciale handelingen of downloads voor te doen maar kunt direct aan de slag met het downloaden van mobiele apps uit deze stores!

Voor ontwikkelaars houdt dat in dat zij altijd twee verschillende apps moeten ontwikkelen: één voor de Google Play Store en één voor de Apple App Store. De besturingssystemen van deze partijen zijn namelijk verschillend en dus volstaat het ontwikkelen van één app meestal niet. Daarnaast stellen de shops ook verschillende eisen aan apps. Zo is Apple veel strenger dan Google, stellen zij meer eisen en controleren ze apps veel grondiger.

Hoe krijg ik een app in de store?

We leggen je in een simpel stappenplan uit hoe je een app in de stores krijgt.

1. Een ontwikkelaarsplan aanvragen
Bij beide platformen moet je een ontwikkelaarsaccount hebben om apps te kunnen insturen. Bij Google werkt het vrij simpel: je logt in op je Google account, gaat naar de Google Play Console en accepteert de overeenkomst. Het enige wat je nog even moet doen is eenmalig 25 dollar registratiekosten betalen. Daarna kun je de app indienen, simpel he?

Bij Apple werkt het weer heel anders. Het aanmaken van een zogenoemd Developers Account is een heel traject an sich. Ook Apple heeft een Developer platform speciaal voor app ontwikkelaars. Apple accepteert jou als organisatie alleen als je een D-U-N-S nummer hebt, deze nummers worden wereldwijd gebruikt om organisaties te verifiëren. Na je registratie ga je gebeld worden door Apple. De persoon die het account aanvraagt moet namelijk ook geverifieerd worden. Je moet namelijk als persoon wel geautoriseerd zijn om namens de organisatie te kunnen tekenen. Voor dit Developers membership, die je nodig hebt om apps te kunnen uploaden, betaal je 99 dollar per jaar. Kortom, bij Apple kan dit proces vrij lang duren. Zorg er dus voor dat je het account op tijd hebt aangevraagd!

2. De app
Nu je bij beide shops een Developers Account hebt, kun je aan de slag met het indienen van je native of hybride app. Dat start met het invoeren van allerlei informatie over je mobiele app. De informatie die je bijvoorbeeld moet invullen bestaat uit o.a.:

  • Naam van de app
  • Omschrijving van de app
  • Het icoon van de app
  • Schermafbeeldingen van de app

3. Testen maar!
Wel handig toch, je app testen voordat hij live gaat? Beide platformen bieden deze mogelijkheid.

Android app testen
Google upload je app en je ontvangt van Google een eigen testomgeving online. Daar kun jij, je medewerkers en uitgenodigde externen de app volledig gaan testen. Je kunt als developer zelf deze beta testers uitnodigen om de app te gaan testen, zij krijgen dan ook een linkje in de mail.

Testen bij Apple
Bij Apple kun je iOS apps testen via de TestFlight app. Deze app is opgebouwd als een soort App Store om zo je apps te kunnen testen. Hiermee kunnen medewerkers de app gaan testen, kunnen ze feedback achterlaten en ontvangen ze een melding als er updates zijn gedaan die ze opnieuw moeten testen.

4. Indienen die app!
De laatste fase is het indienen van je app, dit hebben we onderstaand verder toegelicht.

App aan Apple App Store toevoegen

Je iOS app is getest, tijd om de app in te dienen bij de Apple App Store! Een lastig proces want Apple is, zoals al eerder aangegeven, erg streng op het toelaten van nieuwe apps. Ze geven wel erg duidelijk aan waar de app aan moet voldoen door middel van een lijst met punten. Wanneer je de app hebt ingediend bij Apple, begint het grote wachten. Je kunt binnen een paar dagen een update verwachten, maar het kan maximaal ook twee weken duren.

Mobiele app aan de Google Play Store toevoegen

Naast je iOS app heb je natuurlijk ook de Android app volledig getest. Het indienen van een Android app in de Google Play Store werkt vele malen eenvoudiger en sneller. Natuurlijk moet je de gegevens wel correct invoeren, maar verder test Google alleen of de app niet schadelijk is (virussen, bugs en dergelijke). Dit is een snel en geautomatiseerd proces, waardoor je app meestal (bij goedkeuring) binnen 48 uur op de Google Play Store staat.

Mijn app is afgewezen

We gaven het al even aan in het begin van dit artikel: vooral Apple is vrij streng op het toelaten van nieuwe apps. Het kan dus voorkomen dat je app bij de eerste keer indienen wordt geweigerd. Over het algemeen zijn de problemen op te lossen en kunnen we de app opnieuw indienen. Je krijgt namelijk wel altijd feedback waar je aan kunt werken. Meer weten over afgewezen apps en de redenen voor afwijzing? Lees dan eens dit artikel.

Hulp nodig?

Best een uitgebreid en tijdrovend proces dus. Onze developers helpen graag met het ontwikkelen, testen en indienen van jouw app idee. Bel of mail onze Lead Developer Harm-Jan eens voor de mogelijkheden of voor meer informatie over mobiele apps en de app stores.

Onze Smart Grow formule

Slimmer werken, sneller werken of uitdagender werk bieden? Lees in onze whitepaper meer ins & outs over de Smart Grow formule en bepaal welke oplossing jouw business gaat laten acceleren!

Bekijk de Smart Grow formule
Onze Smart Grow formuleOnze Smart Grow formule